Vai tiešam katram ir jāblogo?

image post

Ir pienākuši laiki, kad katram uzņēmuma vadītājam, politiķim vai sabiedrībā pazīstamai personai ir jādomā  – rakstīt blogu vai piedalīties kādā citā sociālā tīklā (parasti – īso saziņu tīklā Twitter). To it kā sagaida, tas ir moderni, tā ir jaunāka modes lieta…

Tomēr nedrīkst aizmirst, ka blogošana vai čivināšana/tvītošana ir sevis apliecināšana, sava uzņēmuma, organizācijas, partijas vai mākslinieciskās personības mārketings. Turklāt tas ir mārketings sprādzienbīstamā vidē, proti, katrs labais vai sliktais vārds sociālajos tīklos var aizlidot degauklas sprādziena ātruma, kaut vai kā retweet desmitiem tūkstošu citu lietotāju (vai pat miljoniem, ja vieda frāze vai nejaušas muļķības sarakstītas angliski vai citā lielā pasaules valodā). Citos vārdos, dažās minūtes cilvēks var kļūt slavens vai arī sevi padarīt – burvīgs vārds ko jaunībā izgudroja Amerikas latviešu draugs – par izērmu.

Tam, protams, nevajadzētu nevienu atturēt no saprātīgas un apzinīgas sociālo tīklu izmantošanas. Ir tikai jāievēro dažas vadlīnijas. Pirmām kārtām, gan blogojot, gan izmantojot Twitter faktiski  tiek uzsākta saruna ar auditoriju. Blogi ir interesanti, ja tos var komentēt un atbildēt uz komentāriem. Komentārus, savukārt, izraisa attieksme vai viedoklis drīzāk, nekā sausu faktu uzskaite. Tas nozīmē, ka gan blogiem, gan čivinājumiem ir jābūt personīgiem, no sevis, no dzīva cilvēka.

Nevis rakstīt – SIA Šis un Tas no 10. novembra piedāvā jaunu produktu, bet „Par mūsu jaunā produkta nepieciešamību pārliecinājos pēc rūpīgas tirgus izpētes un personīgas pieredzes, kas liecina, ka pasaulei vajadzīgas labākas peļu lamatas”. Pēdējais izraisīs komentārus un atsauksmes – no peļu apsēstajiem un peļu draugiem. Ienāksies derīga informācija, sāksies dialogs ar auditoriju.

Ja jau dialogs sācies, to nevajag pārtraukt. Blogošana un piedalīšanās Twitter ir regulāra darbība. Ja blogā ilgāku laiku nav jaunu ierakstu, cilvēki sāks pārlapot  pēdējo nedēļu avīzes, lai pārliecinātos, ka nav palaiduši garām jūsu nekrologu vai sēru sludinājumu. Tas varbūt pārāk melns humors, bet blogs, kuru neuztur, ir miris blogs, arī ja autors vēl lec pa sporta laukumu vai noslēdz galvu reibinošus darījumus finanšu pasaulē.

Te vēl viens svarīgs punkts. Ne visi, kas ir zvaigznes savā nozare, ir vienlaikus labi blogu autori. Cilvēks jau nekļūst par uzņēmuma vadītāju katru dienu veltot pāris stundas bloga sacerēšanai, kur raksta par savu garastāvokli, brokastu ēdienkarti un kādām no gaisa pagrābtām idejām. Tas viss var būt izklaidējoši un kuriozi, bet ne vienmēr tas veido labu blogu vai klātbūtni sociālo mediju pasaulē. Lai rakstītu blogu, ir jābūt kērienam uz rakstīšanu. Tādēļ nepārsteidz, ka starp blogotājiem ir žurnālisti, rakstnieki un rakstoņi. Tie tikai prieka pēc, bet citādā stilā dara to pašu, par ko viņiem maksā maizes darbā. Žurnālista blogošana ir tas pats, kā ķirurgam sava prieka pēc publiski veikt operāciju ar labu steika nazi, nevis skalpeli. Sanāk kaut kas interesants un savādāks…

Vai es to tiešam nupat uzrakstīju?  Tas, ka sanāk blogot brīvā brīdī, spontāni nenozīmē, ka var atļauties visādas ēverģēlības – ja nu bloga mērķis nav sevi prezentēt kā izklaidējošu ēverģēli. Un tas var arī būt leģitīms mērķis – prezentēt savu otru es – eksakto zinātnieku, kas jūsmo par lirisku klasisko mūziku, vai sportistu, kam interesē matemātika. Galvenais ir to darīt ticami un saistoši.

Un te vēl jāiemin daudzos blogos un sacerējumos par blogiem teiktas – ka blogotāja galvenā prece un aktīvs ir ticamība (angliskā žargonā to sauc par cred). Rakstot regulāri, ar attieksmi, neatsakoties no dialoga ar lasītājiem/komentētājiem, šī ticamība rodas, kas labākā gadījumā arī pārnesas uz blogotāja „augstāko mērķi” – savu uzņēmumu, politisko kustību, sabiedrisko aktivitāti  vai daiļradi.

Juris KažaJuris Kaža
nozare.lv žurnālists un blogeris
Lasi vairāk: Twitter: @JurisKazha | Nozare.lv blogs | Facebook

Tagi: , , , , , ,

  1. […] Ja jau dialogs sācies, to nevajag pārtraukt. Blogošana un piedalīšanās Twitter ir regulāra darbība. Ja blogā ilgāku laiku nav jaunu ierakstu, cilvēki sāks pārlapot  pēdējo nedēļu avīzes, lai pārliecinātos, ka nav palaiduši garām jūsu nekrologu vai sēru sludinājumu. J. Kažys roksts sātyslopā webradar.lv. […]

  2. Cash says:

    That’s a weu-gthol-htlout answer to a challenging question

  3. It’s a pleasure to find such rationality in an answer. Welcome to the debate.

Pievieno komentāru